Kaffeelskere slurper sammen

Onsdag 8. mai 2013

Kaffegiganter satser offensivt for å tjene penger på norske kaffedrikkere. I februar 2012 åpnet amerikanske Starbucks sin første filial på Gardermoen, og med investoren Jens Ulltveit-Moe i ryggen skal kaffegiganten bli markedsledende innen tre år. Som betyr å bli større enn både Kaffebrenneriet, Waynes Coffee og nykommeren Espresso House.

Gruppen består kvaliet-/produktansvarlige; Bernt fra Friele, Roger fra Joh. johannson, Qyvind fra Coop Kaffe, Ole fra NKI og ikke minst vår egen produktsjef Gunn, som var vert for samlingen denne gangen.
Man kan trygt si at samlingene har blitt en fast tradisjon, da samme gruppe har eksistert i over 20 år. Det tas opp tema av felles interesse, og man deler erfaringer og kompetanse.

Cupping2

Vi konkurrerer om de samme kundene, likevel er vi gode venner og lærer av hverandre.
Et spennende kaffebord er viktig på slike samlinger. Til cuppingen fikk vi besøk av guttene Preben og Roy fra kaffebarkjeden Dromedar, to herlige gutter med stor interesse og kunnskap på feltet. Kaffe fra Etiopia, Tanzania, Rwanda, Burundi og Colombia ble cuppet, og slurping og ulike tilberedningsteknikker ble avslørt. Smaksoppdagelsene var mange og gode – kompetansen og engasjementet rundt bordet var mildt sagt ekstemt høy.
Etter en to dagers samling med mange diskusjoner, god stemning og mye latter, så er vi heldigvis fortsatt gode venner..

Cupping3