En ny generasjon kaffedrikkere

Torsdag 14. mai 2013

Med de store, internasjonale kaffebarkjeder som nå rykker inn i Norge vil vi trolig se en intensivert utvikling i kaffemarkedet som ingen aktører kan ignorere, ifølge trendekspert.

Kaffegiganter satser offensivt for å tjene penger på norske kaffedrikkere. I februar 2012 åpnet amerikanske Starbucks sin første filial på Gardermoen, og med investoren Jens Ulltveit-Moe i ryggen skal kaffegiganten bli markedsledende innen tre år. Som betyr å bli større enn både Kaffebrenneriet, Waynes Coffee og nykommeren Espresso House.

Når kaffekjempene for alvor har oppdaget norske kaffedrikkere vil det norske kaffemarkedet aldri bli det samme igjen, mener administrerende direktør Morten Micalsen i mediebyrået Mindshare, som er godt kjent med nordmenns kaffevaner.

– Et marked uten utvikling risikerer forflatning, men de senere år har vi sett store og positive endringer innen kaffemarkedet. De nye store kjedenes satsinger vil bidra til å utvikle dette videre og i et raskere tempo enn vi har sett så langt. Og det er bra, ifølge Micalsen. – Dette vil føre til enda mer kaffekunnskap, mer differensierte produkter og flere sofistikerte kaffeforbrukere med bedre betalingsvillighet for kvalitetsprodukter, spår han. For den glade kaffedrikker vil enda flere kaffebarer trolig være positivt, iallfall hva gjelder kvalitet og differensierte produkter. – De nye kjeder kan faktisk rulle inn med høyere priser på sine kaffeprodukter enn vi er vante med. Produktutviklingen vil trolig gå mot det mer dekadente og ny- telsesorienterte. Det handler også om merkevare, Starbucks er eksempelvis et sted en velger å oppsøke, ikke et sted en havner på. Og mens det totale kaffevolumet trolig ikke vil øke og det tradisjonelle lavprismarkedet blir mindre verdt, er det innen det differensierte kaffemarkedet veksten kan komme. – Det er her aktørene kan rekruttere til en annen type forbruk. Kaffe-adferden er allerede i ferd med å endre seg. Den tradisjonelle «kaffe-pimpingen» blir i større grad passé, og kaffe blir i større grad en situasjonsbetinget drikk – som gjerne i større grad nytes utenfor hjemmet. Framover vil vi nok oppleve en rikere, ny generasjon kaffedrikkere.